"Hur jag kom ännu ett steg närmare att vinna 100 000 kr för min affärsidé" - BAR-DELI I SLUTFINAL I AFFÄRSCHANSEN!

måndag 1 juni 2009

Gott folk! Här kommer en rapport från en extremt glad Niclas (förutom att min dator just kraschade firefox så jag får skriva om hela denna bloggpost nu såhär några timmar innan jag måste upp för att jobba tidigt imorrn - men jag har extra energi så det ska vara LUGNT!) som kan meddela att jag under kvällen fick ett positivt besked från Anders Andersson på tävlingen Affärschansen - JAG ÄR EN AV DE TIO SLUFINALISTERNA!!! Jag har alltså en god chans att vinna 100 000 kr att slänga in i BAR-deli! :D :D :D

Jag lovade ju sist att jag skulle skriva om hur jag förberedde mig inför pitchen i lördags, och nu när det uppenbarligen var en framgångsrik säljpresentation så kanske det är extra intressant att läsa om vilka aktiviteter som försatte mig i ett produktivt, positivt tillstånd på de 2,5 dygnen jag hade på mig från att jag fick telefonsamtalet i onsdags? Ok, här kommer det:

- Jag började med att twittra med den glada nyheten att jag hade gått vidare, vilket resulterade i peppande gratulationsmess både från kompisar och främlingar

- Jag hade ett produktivt möte med min blivande partner i bolaget, Gunnar Frykfors på Rentachef. Hans driv i sitt egna företag är alltid smittande, och vi kom dessutom fram till en deadline för att ha recepten till grundmenyn klara - efter den 4/6 kommer vi kunna ta proffsiga foton av våra färdiga smårätter!

- Ett positivt telefonsamtal med Marie, en gammal Japan-kompis och jätteduktig entreprenör som driver Creative Communication. Vi pratade bl a om att hon antagligen kommer få uppdraget att plocka fram en supersnygg grafisk profil till BAR-deli, vilket jag har full tillit till att hon fixar!

- Ett nätverkarevent på torsdagkvällen med värdarna Johan Lange och Johan Hallgren som firade öppningen av sin frilansarcommunity 2lance - vilket visade sig vara starten på en grym plattform för att träffa drivna människor och initiera konkreta samarbeten. Fick dessutom mycket kreativt bollplankande inför Affärschansen-pitchen, hur nyttigt som helst då Johan Lange är en väldigt duktig coach/säljtränare.

- Väl hemma mellan varven så hann jag med att klämma ett gäng avsnitt av Dragon's Den för att vara beredd på tuffa frågor från juryn! Att jag inte har kollat på det programmet förut, det är ju helt grymt! Är sugen på att kolla in svenska Draknästet på SVT play också, när tid finnes...

- Jag kilade in på hemköp i Solna centrum för att slänga ihop några "prototyper" av smårätter från deli-/charkdisken att bjuda juryn på. När jag hade fått kanonhjälp av personalen och skulle betala i kassan SÅ HADE JAG INTE PENGAR PÅ KONTOT. Min privatekonomi är i kaos sen jag kom hem från Japan, och det hade dragits autogirobetalningar som jag inte räknade med. Efter en stunds riktigt jobbig stress hade jag löst problemet - inte genom att få tag på nån kompis i närheten som kunde nödlåna mig pengar, och inte genom att förhandssälja smakprover av rätterna till krögaren ute på torget utanför köpcentrum (även fast jag prövade båda dessa metoder i desperation) utan till sist genom att ta ett sms-lån. Nu kan man ju säga att det var värt det för att kunna visa en "riktig produkt", såhär i efterhand :)



- Jag kom hem och försökte ta en tidig kväll, men tankar snurrade och jag var tvungen att ringa Damian, en annan entreprenöriellt lagd kompis. Vi pratade, bollade, han gav mig tips och råd inför morgondagen, men när min hjärna spann fortare och fortare och jag började prata om en ANNAN affärsidé jag hade kommit på så övertalade han mig att hoppa i säng på en gång och faktiskt få en god natts sömn. Smart kille.

- På väg in till Berghs School of Communication på Sveavägen plockade jag upp ytterligare serveringsgrejer som jag behövde till pitchen, rensade hjärnan, och gick sen för att möta "drakarna"... och resten är historia ;)

Imorgon kommer ett inlägg om vad jag faktiskt har hunnit med sen kvällens roliga besked kom i mailen - det har blivit några produktiva timmar sen dess... häng med! ;)

God natt,
//Niclas

blog comments powered by Disqus