"Hur jag har lyckats hålla mig osynlig på nätet i tio år - och hur du också kan lyckas!"

tisdag 22 juli 2008

Hej, jag heter Niclas och jag är en nybliven bloggare. Ni bevittnar alltså min första riktiga bloggpost någonsin, och jag måste erkänna att det känns lite nervöst. Go easy on me...

Förresten, stort tack till min gode vän David (www.bravepeople.se) som har varit en stor inspiration och hjälpt mig att få ändan ur vagnen!

Jag bor på Gärdet i Stockholm, är 28 år och njuter just nu i fulla drag av mitt första sommarlov på tio år! Började studera japanska på Stockholms Universitet förra hösten, och nu under våren har jag lyckats kombinera japanskan med psykologi på samma lärosäte. Efter en bred erfarenhet av jobb inom allehanda områden trivs jag väldigt bra i "skolbänken" igen!

I många år har jag använt webben för att nätverka. Genom communities och forum har jag kommit i kontakt med många intressanta grupperingar av givande kontakter, lärt mig mycket och landat ett och annat nytt jobb eller uppdrag. Jag har t o m lanserat mig själv som "mingel-expert" (när jag var med gänget på www.allakanmingla.se) och haft kurser och föreläsningar om bl a personligt varumärke. Men jag har aldrig gjort mig besväret att bygga min image på nätet på ett ordentligt sätt, genom egna sajter på egna domäner, eller ens bloggar. Det är ett misstag som jag ämnar rätta till från och med nu.

Japp, det här är alltså mina första steg in i bloggosfären. Jag ser fram emot att skriva hyfsat regelbundet inom tre huvudkategorier:

1. "Betraktelser" - personliga reflektioner och kommentarer till nyheter, filosofi, litteratur, politik, andlighet... allt jag finner tänkvärt, helt enkelt.

2. "Projekt" - här kommer korta hänvisningar till vilka pengaindrivande projekt jag pysslar med, inklusive externa länkar till mina andra sajter/bloggar. Om du, som jag, ser dig som en entreprenör/innovatör/initiativ- och idérik person kommer du nog gilla detta!

3. "Händelser" - typ dagboksinlägg. Kan bli intressant framförallt för er som redan känner mig, och kanske för er som vill läsa om hur det är att bo i Japan? (Hint! Jag kommer nämligen befinna mig i eller omkring Nagoya mellan 1 sept - 4 jan för att plugga språket... :))

Som den där flintisen brukar säga - häng med! (Kudos till den som minns vem jag refererar till, svara i kommentarerna!)

blog comments powered by Disqus