"Vad är infoprenörskap?"

tisdag 28 oktober 2008


(Originalpost skriven 22. juli 2008)
(Denna post är saxad från en annan blogg som jag startade med en långtidsplan i åtanke, men då jag inte har tid just nu att ge den den sorts startskjuts som den förtjänar så kommer jag blanda in ämnet "infoprenörskap" här på min "huvudblogg". Håll till godo!)

Infoprenörskap är “mikrokapitalism”.

Ni känner säkert till hur fattiga kvinnor i tredje världen får en chans att höja sin livskvalitet och bidra till att bygga ett bättre samhälle genom mikrokrediter. Häromåret gick ju Nobels fredspris till Muhammad Yunus för hans Grameen Bank som pysslar med just detta. Jag hyllar denna utveckling, och tankarna bakom initiativet harmonierar med tankar som har grott inom mig några år nu.

Jag tror på att all förändring måste börja inifrån. Och då menar jag inte “först mig själv, sen hela världen!” utan verkligen som ringar på vattnet. Först mig själv, sedan människor i min närmsta omgivning, och därefter vidare utåt.

I Sverige är inte människor för fattiga på kapital för att uppfylla sina drömmar. Snarare är vi “för fattiga på drömmar för att uppfylla vårt kapital”. Meningslös konsumtion av produkter och media (”big brother-generationen”) vaggar in folket i en apatisk dimma och berövar dem på all handlingskraft, all originalitet, alla kreativa uttryck som skulle kunna komma så många andra till gagn!

Mitt syfte med denna blogg är att inspirera folket/gemene man/den breda marknaden att kristallisera fram - och få en övertygelse på värdet i - sin individuella, unika, inneboende “information”! Alla har kunskaper, färdigheter, intressen som vi har ägnat unikt mycket tid och uppmärksamhet åt att förfina - det må handla om grafisk design, fotografering, andlighet, ekologisk livsstil, modellflygplan, fågelskådning, jonglering, tvspel, mingel, sångröst, personlig utveckling - you name it.

Sedan vill jag visa hur man paketerar denna idé till en nischad produkt eller tjänst, och hur man marknadsför den till en tillräckligt stor marknad för att tjäna en bra peng. “En bra peng” innebär inte miljontals USD i samtliga fall. Det kan vara ett välkommet extratillskott för att täcka några räkningar, men framför allt är det ett bevis, ett kvitto för hur väl man har lyckats uttrycka och sprida sin passion till så många andra som möjligt.

Jag kommer exemplifiera med erfarenheter från mig själv och människor i min omgivning, för att ge konkreta och matnyttiga tips på vägen till alla som vill bli “infoprenörer”. Så småningom kommer jag lansera en konsulttjänst alternativt någon slags info-produkt för att ge ännu mer detaljerad hands-on-hjälp, där jag i tillägg till “grunderna” går igenom avancerade tekniker som serie-infoprenörskap, e-marknadsföring, e-handel, automatisering och annat gott.

Sist men inte minst - jag ser fram emot en dialog med mina läsare och fellow-bloggers. Det finns massor av intressanta bloggare som kommer få frekventa besök i deras kommentarsfält. Det jag skriver kanske väcker din lust att kommentera? Du är varmt välkommen!

blog comments powered by Disqus