"Nagoya Nanzan University, ankomst och de forsta dagarna"

fredag 12 september 2008

Gott folk, jag lever!! (detta inlagg, liksom kommande poster om min vistelse i Japan, kommer funka litegrann som en resdagbok. Kanske mest for folk som redan kanner mig, men alla som ar nyfikna pa en gaijins upplevelser i Japan ar valkomna att ta del av dem!)

For 10 dagar sedan landade jag i geishornas och samurajernas Japan! Eller kanske snarare "sensommarvarmens (kanns som minst 40 grader nar det gassar pa, men mest av allt ar det ju pa grund av hog luftfuktighet) och de skonsjungande japanernas (klart att jag har hunnit med karaoke redan, vad trodde ni?) Japan"...

Jag vet att det finns massor som ni ar nyfikna pa dar hemma. Hur bor jag, hur ar manniskorna, skolan, maten... sa - nu kor vi kor vi!

Efter en flygresa via London-Tokyo (som tack vare tre filmer och en pocketdeckare inte kandes sarskilt lang. Dessutom fick jag en magnifik vy over berget Fuji mellan Tokyo-Nagoya!!) blev jag upphamtad pa Nagoya flygplats av Ryohei, min "rumsgranne" och Rumi, en annan av vara japanska dormitory-kamrater. Vi plockade upp fyra andra inkommande studenter, och gav oss ivag i taxibuss in till stan och min bostad for de kommande fyra manaderna - studentboendet "Nagoya Koryu Kaikan", ett festligt stalle dar drygt 50 studenter samsas indelade i lagenheter med 3-4 pers i varje, varav en Japan. Eller festligt och festligt, det maste egentligen vara tyst efter kl 23... fast det brukar horas hyfsat hogljutt umgange aven efter den tiden! Inte for att det hindrar mig fran att sova gott efter de langa dagarna har dock, bade plugg och nojen haller mig tillrackligt upptagen for att stupa i sang! Nagot av det basta med Nagoya Koryu Kaikan ar att det ligger bokstavligt talat precis utanfor portarna till skolan!

En rolig parentes: Jag horde att det har varit regelratta uttagningar/tester/"auditioner" har for de studenter pa Nanzan som ville bo pa Nagoya Koryu Kaikan tillsammans med oss utlanningar. Det ar visst ett valdigt hedersuppdrag, och de har fatt konkurrera med manga andra sokande for att fa sin plats. Ratt coolt!

De forsta dagarna bestod av "orientation" dar vi 150-talet nya utbytesstudenter for denna termin, i sann japansk anda introducerades pa ett ytterst korrekt, formellt och organiserat vis till skolans system, scheman osv. Vi fick hora invigningstal, gora diagnostiska tester for att bestamma var befintliga japanska-kunskaper, ledas genom hur man oppnar bankkonto, hela paketet. Allt gick extremt smidigt, som vantat. De kan det dar med planering och organisation, de dar japanerna!

Pa kvallarna var vi ut en hel del och hade kul med vara japanska ledsagare. Min ANDRA kvall var jag pa karaoke forsta gangen, och under resten av min forsta vecka hann jag med tva rundor till. Ingen forvaning for er som kanner mig, kanske... :) (se bilder i foregaende inlaggs lank!) Annat som har hunnits med ar en engelsk pub (!) som heter The Hub och ligger i Sakae, nojesdistriktet/downtown i Nagoya, ett par besok pa en spelhall dar jag provade nya coola Street Fighter 4 (och raskt blev utmanad och forodmjukad av en av de lokala hjaltarna som antagligen har bott vid just den dar spelmaskinen i ett par manader sen det kom ut har...)

Undervisningen borjade i onsdags. Jag har placerat mig i nast hogsta nivan pa japanska efter att min kanjikunskap var otillracklig for den allra hogsta nivan... fine by me, vi far tillrackligt med laxor och sma forhor att plugga infor som det ar nu, sa det har ar antagligen det optimala for mig om jag ska hinna med bade skola och de nodvandiga nojesforstroelserna. Nasta vecka ska jag kolla in skolans aktivitetsklubbar! Det finns bade sporter och rena sociala grejer, kanske blir det en termins aikido?

Litegrann om maten da... trots att vi har kok i lagenheten ater man sa billigt ute (4-1000 yen, motsvarande 24-60 SEK!) att jag knappt har lagat mat hemma. Jag at fantastiska ramen-nudlar tillsammans med gyoza och kott/gronsaker pa en kinesisk restaurang igar, sen har jag saklart atit sushi, tonkatsu, tempura, och mycket annat gott... jag ser fram emot att utforska annu mer av utbudet haromkring!

Det far racka for denna gang... i nasta inlagg tanker jag formulera och sammanfatta bakgrunden till mitt Japan-intresse, tidigare erfarenheter och varfor jag egentligen har valt att ta mig hit for en relativt lang period igen, tio ar efter min senaste sejour. Tills dess halsar jag sa hjartligt till alla er darhemma, kramar och pussar pa er! Skicka garna kommentarer nar ni hittar hit...

//Niclas J

blog comments powered by Disqus